Warto wiedzieć

Niepokojące objawy:
- mrużenie, przecieranie oczu, oglądanie przedmiotów zbyt blisko,
- problemy z orientacją przestrzenną, potykanie się,
- utrudnione utrzymanie równowagi, niechęć do jazdy na rowerze, czy rolkach,
- „uciekanie oka” szczególnie przy zmęczeniu,
- przechylanie głowy lub całego ciała na jedną stronę podczas rysowania, czytania lub pisania,
- przekręcanie kartki, książek/zeszytów w różne strony,
- bóle głowy, m.in. w czasie odrabiania lekcji,
- wodzenie nosem po książce lub zeszycie,
- słaba tolerancja na zbyt mocne światło,
- podwójne widzenie,
- trudności w opanowaniu czytania,
- ogląda przedmiot lub telewizję zbyt blisko,
- niechętnie maluje, układa klocki,
Ciekawostki:
- w początkowym okresie życia, dziecko badając świat w niemal równym stopniu korzysta ze wszystkich zmysłów. Stopniowo jednak poznanie polisensoryczne zostaje zastępowane poznawaniem jednozmysłowym. Wzrok staje się podstawowym zmysłem biorącym udział w procesie edukacyjnym, dostarczając aż 80% informacji z otoczenia,
- prawidłowe widzenie to podstawowy element warunkującym prawidłowy rozwój dzieci; zarówno poznawczy (w tym intelektualny), jak i motoryczny oraz społeczny, oddziaływuje również na nasze zachowanie,
- wzrok w znaczący sposób wpływa na naukę, ułatwia orientację w przestrzeni, nabywanie umiejętności motorycznych, poczynając od świadomego chwytania, przez proste manipulacje, naukę pisania, aż po specjalistyczne kształcenie zawodowe,
- dzieci z zaburzonym funkcjonowaniem wzrokowym mają trudność w wykonywaniu prac plastycznych lub innych czynności wzrokowo-ruchowych. Rysunki są często nieadekwatne do wieku, ubogie w szczegóły, mają zakłócone proporcje i stosunki przestrzenne,
- dzieci z nierozpoznanymi zaburzeniami funkcji wzrokowych często są błędnie diagnozowane lub postrzegane jako mniej zdolne a nawet leniwe.

Od 2015r. prowadzę Gabinet Leczenia Zeza i Niedowidzenia
pracując z dziećmi, zmagającymi się z różnymi schorzeniami i zaburzeniami wzrokowymi.
kontakt